محدودیت های اجرایی و شبکه ای

 

در مقاله دوربین مداربسته تحت شبکه مشخصه های اصلی و تفاوت با دوربین مداربسته آنالوگ را مطالعه کردید و در این مقاله با توضیح یکسری از محدودیت های دوربین مداربسته تحت شبکه ادامه می دهیم.

 

محدودیت طول کابل

ارسال تصویر بر روی کابل Cat5 به جهت دیجیتال بودن داده ها برخلاف دوربین مداربسته آنالوگ که از سیستم ارسال سینوسی آنالوگ بروی کابل کواکسیال استفاده می کند با افت جریان مواجه هستید و این محدودیت تا مسافت 100 الی 120 متر است. این مسیر برای ارتباط مستقیم بین دوربین مداربسته IP با دستگاه ضبط تحت شبکه بدون استفاده از سوئیچ است که دوربین مستقیاً به پورت PoE متصل می گردد. اگر در مسیر بین دوربین و NVR  یک سوئیچ قرار بگیرد این مسیر می تواند به 200 متر بدون افت جریان ارتقاء یابد به این صورت که 100متر از دوربین مداربسته تا سوئیچ و 100 متر هم از سوئیچ تا NVR. با این حال تجهیزات پیچیده تر و حرفه ای تری مانند ریپیتر یا استفاده از اکسس پوینت های وایرلس می توان این مسافت را تا یک کیلومتر و بیشتر افزایش داد. با این حال با توجه به محدودیت های نصب دوربین مداربسته تحت شبکه در برخی پروژه ها برای ارسال دیتا تا مسافت های مورد نیاز باید هزینه های مضاعفی جهت خرید، نصب و راه اندازی تجهیزات در نظر گرفت که شاید برای یکسری از بودجه های در نظر گرفته شده جهت راه اندازی مقرون به صرفه نباشد.

مسافت کابل شبکه دوربین مدار بسته تحت شبکه

محدودیت کابل شبکه در دوربین های تحت شبکه

 

عملکرد در شبکه

یکی از دغدغه های مهم مسئول شبکه در مورد استفاده از دوربین های مداربسته تحت شبکه تاثیر مستقیم آنها بر روی پهنای باند شبکه و ایجاد ترافیک بیشتر و بروز مشکلات ناشی از ارسال تصویر بروی شبکه داخلی نظیر Delay و کاهش سرعت انتقال داده در شبکه است. چرایی این قضیه مربوط به استریم های خروجی دوربین مداربسته است که استریم اصلی یا شماره یک، ارسال حجم بالای مگاپیکسل تصویر با نرخ 25 فریم است که در هر لحظه از شبکه این حجم داده در حال جابه‌جایی است و با توجه به سوئیچ های مورد استفاده که تعیین کننده پهنای باند شبکه است، با محدود بودن پهنای باند، ارسال تصاویر دوربین ممکن است موجب ایجاد اختلال در شبکه شود. با این وجود شبکه هایی که دارای پهنای باند گیگابایتی هستند می توانند به راحتی پشتیبان بسیار خوبی برای دوربین مداربسته های تحت شبکه باشند و اگر در صورت بوجود آمدن اختلال براحتی می توان با افزایش پهنای باند، ظرفیت شبکه را افزایش و اختلال ایجاد شده را برطرف کرد. برای جلوگری از بروز این مشکل از سمت دوربین مداربسته استانداردی تحت عنوان پروفایل فشرده سازی تصویر با نام های h.264+/h.264 و h.265+/h.265 قرار داده شده است که استریم های خروجی تصویر را به صورت یکسری فرمول کد (فشرده سازی) می کند تا حجم داده به شکل چشم گیری کاهش پیدا کند تا در شبکه باعث ایجاد اختلال نشود.

پهنای باند دوربین مدار بسته IP

پهنای باند مصرفی دوربین مدار بسته IP

 

تفاوت دوربین مداربسته IP با وبکم چیست

با در نظر گرفتن نوع تکنولوژی، وضوح تصویر بر اساس مگاپیکسل و قابلیت اتصال این دو دوربین به کامپیوتر که وجه اشتراک این دو می باشد هیچ ویژگی دیگری از لحاظ کاربرد حتی در ریزترین موارد با یکدیگر ندارند. دوربین مداربسته تحت شبکه قابلیت انتقال تصویر با سرعت و کیفیت بسیار بالا را دارد ولی وبکم دارای کیفیت تصویر پایین تر نسبت به دوربین مداربسته IP است. وبکم مانند دوربین مداربسته IP قابلیت ذخیره و مدیریت تصویر را به صورت سرخود ندارد که نیازمند نرم افزار جانبی است. مانند دوربین مداربسته تحت شبکه از لحاظ امنیت که دارای پروتکل های امنیتی بسیار بالا است هیچ گونه پروتکلی برای وبکم در نظر گرفته نشده است. از لحاظ کاربری مانند توانایی دید در شب، قابلیت ضد نور شدید (WDR)، کیفیت سنسور، وضوح مگاپیکسلی بالاتر، بزرگنمایی تصویر به صورت اپتیکال (دوربین مدار بسته اسپید دام) و غیره را ندارد. ولی وبکم در یک مورد که صرفاً قابلیت انتقال تصویر با استفاده از حداقل سرعت را دارد، که در این حالت کیفیت تصویر بسیار پایین است.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *