سوئیچ 24 پورت با 2Uplink SFP + 2Uplink Ethernet

 

شبکه‌های کامپیوتری در اغلب شرکت‌ها ازجمله زیرساخت ضروری به شمار می‌آیند. یکی از اصلی‌ترین اجزای شبکه‌های کامپیوتری سوئیچ است. سوئیچ‌ها عملکردی شبیه به هاب دارند، با این تفاوت که بسته‌های ارسالی به‌طورکلی از یک دستگاه به همه‌ی پورت‌ها ارسال می‌شود و همه‌ی دستگاه‌های دیگر هم این بسته‌ها را دریافت می‌کنند. درصورتی که این عمل توسط سوئیچ به نحوی انجام می‌گیرد که ارتباطی مستقیم بین پورت دستگاه مبدأ و مقصد برقرار می‌شود و بسته‌ها فقط به مقصد ارسال می‌شوند. پس سوئیچ‌ها را می‌توان هوشمند‌تر و کارآمدتر از هاب‌ها دانست. از سوئیچ‌ها همچنین برای اتصال چند کامپیوتر، دوربین تحت شبکه و چاپگر در شبکه‌های کامپیوتری می‌توان استفاده کرد.

 

سوئیچ های مدیریتی و غیر مدیریتی

به طور کلی سوئیچ‌ها را می‌توان به دو دسته‌ی مدیریتی و غیر مدیریتی دسته‌بندی کرد. سوئیچ‌های مدیریتی قابلیت کانفیگ‌شدن و برنامه‌ریزی تنظیماتی خاص را در اختیار کاربر قرار می‌دهند ولی سوئیچ‌های غیرمدیریتی به‌طور خیلی ساده و بدون قابلیت برنامه‌ریزی عمل می‌کنند و به‌راحتی ارتباط بین دستگاه‌ها را فراهم می‌سازند. از سوئیچ‌های مدیریتی برای مصارف حرفه‌ای‌تر مدیریت و کنترل ترافیک مصرفی استفاده می‌شود و از سوئیچ‌های غیر مدیریتی برای مصارف ساده‌تر و ارتباط آسان بین کلاینت‌ها. البته سوئیچ‌های غیر مدیریتی مقرون‌به‌صرفه تر هستند و به همین دلیل استفاده گسترده‌تری دارند.

سوئیچ شبکه اچ آر یو آی مدل HR901-AF-2422GS از سری سوئیچ‌های غیر مدیریتی است و به همین دلیل نسبت به سایر سوئیچ‌ها هزینه تمام‌شده کم‌تری دارد. این محصول با داشتن 24 پورت از نوع 10/100Mbps محصولی ارزان و البته کاربردی به حساب می‌آید. در این مطلب قصد داریم این محصول شرکت اچ آر یو آی را بیشتر موردبررسی قرار دهیم.

سوئیچ 24 پورت

 

سوئیچ شبکه‌ی HR901-AF-2422GS

ابتدا بهتر است از طراحی این سوئیچ شبکه شروع کنیم. سوئیچ شبکه HR901-AF-2422GS از بدنه‌ای تماماً مشکی‌رنگ ساخته شده است که البته در بیشتر سوئیچ‌های این‌چنینی دیده می‌شود. البته بدنه این سوئیچ مستعد اثرانگشت است که البته اگر می‌خواهید از آن درون رک استفاده کنید، اهمیت چندانی برایتان نخواهد داشت. این سوئیچ دارای براکت‌هایی است که در کناره‌های این سوئیچ قرار گرفته‌اند و می‌توان با استفاده از آن‌ها، سوئیچ را در رک محکم کرد. البته می‌توانید از HR901-AF-2422GS به‌عنوان سوئیچ رومیزی استفاده کنید که البته با توجه به ابعاد آن، جای زیادی هم روی میز نخواهد گرفت. روی این سوئیچ شبکه، 24 پورت اترنت از نوع PoE وجود دارد. کلمه POE مخفف عبارت Power Over Ethernet است و نشان می‌دهد که این پورت‌ها امکان انتقال توان الکتریکی بر بستر کابل شبکه را دارا هستند. این پورت‌ها به کابل‌های شبکه این قابلیت را می‌دهد که بتوانند همانند کابل‌های برق عمل کنند و توان موردنیاز وسیله را تأمین کنند. به‌عنوان ‌مثال اگر بخواهید یک دوربین نظارتی تحت شبکه را با یک کابل شبکه (بدون کابل‌کشی برق) در خارج ساختمان نصب و راه‌اندازی کنید نیازمند PoE هستید. بنابراین، استفاده از این پورت‌ها برای نصب و اتصال دوربین مداربسته بسیار کاربردی خواهد بود؛ به شکلی که می‌توانید با استفاده از این سوئیچ 24 دوربین تحت شبکه با کیفیت تصویر 3.0 مگاپیکسل را به سوئیچ متصل کنید. 24 پورت این محصول از امکان MDI/MDI-X پشتیبانی می‌کند. داشتن این امکان به این معنی است که برای اتصال دیگر هاب‌ها یا پورت‌ها لازم نیست از کابل Crossover استفاده کنید و می‌توانید کانکتورهای  MDI را بدون مشکل به MDI-X متصل کنید.

نمای روبرو سوئیچ 24 پورت

 

علاوه بر 24 پورت PoE، در این محصول دو پورت SFP Combo هم وجود دارد. این دو پورت در واقع با چهار کانکتور روی این محصول مشخص شده‌اند که با خطی به هم متصل شده‌اند و با عبارت Uplink مشخص شده‌اند. بسیاری از مدیران شبکه در مورد بستر شبکه آینده‌نگری دارند و به همین دلیل سوئیچ و یا روتری انتخاب می‌کنند که درگاه SFP داشته باشد تا اگر در آینده زیرساخت فیبر نوری را داشته باشند بتوانند سوئیچ را به شبکه متصل کنند. البته وجود این امکان در هزینه کلی نهایی سوئیچ مؤثر است و ممکن است قیمت سوئیچ گران‌تر شود اما در عوض می‌دانید که اگر بخواهید دستگاهی در فاصله دور را به سوئیچ متصل کنید. با مشکلی روبرو نخواهید بود.

همان‌طور که می‌دانید درگاه‌های Combo امکان استفاده شدن به ‌صورت اترنت را دارند و درگاه Ethernet 10/100/1000  هم هستند و می‌توان از آن‌ها به‌عنوان Uplink در شبکه استفاده کرد و هم می‌توان از آن‌ها به‌عنوان پورت SFP استفاده کرد. امروزه کانکتورهای SFP به پورت‌های فیبری بسیار محبوب و متداول تبدیل شده‌اند و وجود این پورت‌ها روی سوئیچ شبکه HR901-AF-2422GS ارزش خرید زیادی به این محصول داده است. به این دلیل این پورت‌ها در واقع یک جفت خوانده می‌شوند که امکان استفاده هم‌زمان از دو پورت فیزیکی متفاوت در یک زمان وجود ندارد. به این معنی که شما می‌توانید در یک‌زمان یا یک رابط 10/100/1000  کابلی را در این پورت‌ها قرار دهید یا یک کابل SFP را درون پورت SFP قرار دهید.

نمای کلی از سوئیچ 24 پورت

 

همان‌طور که اشاره شد، با استفاده از این محصول می‌توانید 24 دوربین تحت شبکه را به‌راحتی به سوئیچ متصل کنید. اگر می‌خواهید بر مساحت زیادی نظارت داشته باشید استفاده از این سوئیچ برایتان بسیار کاربردی خواهد بود. مهم نیست که چه نوع دوربین تحت شبکه‌ای را می‌خواهید به این محصول متصل کنید. می‌توانید دوربین‌های Dome، Fixed و دیگر انواع دوربین‌ های تحت شبکه را به راحتی به این سوئیچ متصل کنید. در هنگام متصل کردن این دوربین‌ها، لازم نیست به فکر کابل‌کشی آداپتور باشید و می‌توانید با استفاده از یک کابل شبکه و اتصال آن به پورت‌های این سوئیچ هم اتصال شبکه را برقرار کنید و هم به شکل هم‌زمان انرژی برق موردنیاز را از سوئیچ بگیرید. با استفاده از پورت‌های کمبوی HR901-AF-2422GS هم قادر خواهید دستگاه ضبط کننده تحت شبکه را به سوئیچ متصل کنید و بستری مطلوب برای دوربین‌های تحت شبکه‌تان فراهم کنید. البته می‌توانید از این سوئیچ برای اتصال دیگر دستگاه‌های بستر شبکه مانند روترها هم استفاده کنید.

عکس ترکیبی سوئیچ

 

ظرفیت سوئیچینگ

ظرفیت سوئیچینگ در این محصول شرکت اچ آر یو آی برابر با 8.8 گیگابایت بر ثانیه است. این میزان از پهنای باند برای استفاده تعداد زیادی از سوئیچ شبکه و دوربین تحت شبکه مطلوب است و کاربر را از این بابت با مشکلی روبرو نمی‌کند. از دیگر ویژگی‌های این محصول می‌توان به استانداردهای آن اشاره کرد. استاندارد FCC که مخفف عبارت «Federal Communications Commission» نشانگر این است که این کالا با استانداردهای «کمیسیون ارتباطات فدرال» ایالات‌متحده سازگار است و تداخلات الکترونیکی غیراستاندارد ندارد. گواهی‌نامه CE نماد بازرگانی است که نشان می‌دهد این سوئیچ شرکت اچ آر یو آی مورد تائید اتحادیه اروپاست و خریدوفروش آن در این حوزه مجاز است. استاندارد RoHS که مخفف عبارت «Restriction of Hazardous Substances» استانداردی است که استفاده از برخی مواد خطرناک را محدود می‌سازد؛ این استاندارد فقط به دستگاه‌هایی اعطاء می‌شود که در ساخت آن از مواد سمی و خطرناک استفاده نشده و قابل بازیافت هستند.

سوئیچ HR901-AF-2422GS در کنار دیگر پروتکل‌های شبکه از استاندارد IEEE 802.3af هم پشتیبانی می‌کند. این استاندارد نشان می‌دهد که این سوئیچ قادر است انرژی برق را به خوبی در کنار اطلاعات با استفاده از یک کابل انتقال دهد. این محصول شرکت اچ آر یو آی از انتقال کاملاً دوطرفه (Full Duplex) و نیمه دوطرفه (Half Duplex) هم پشتیبانی می‌کند. انتقال Full Duplex به انتقال اطلاعاتی گفته می‌شود که در آن هر دو طرف می‌توانند به‌صورت هم‌زمان با هم صحبت کنند یا دیتا انتقال دهند. از سوی دیگر انتقال اطلاعات Half Duplex هم انتقال اطلاعات دوطرفه را امکان‌پذیر می‌کند اما در این انتقال تنهای یک‌جهت در حال انتقال اطلاعات است و نمی‌توان از آن انتظار انتقال اطلاعات هم‌زمان به صورت رفت و برگشتی را داشت.

HongRui Optical Technology

ارم اچ ار یو ای

 

شرکت HRUI از شرکت‌های تولیدکننده ابزارآلات شبکه است. دفتر اصلی این شرکت در شهر شانژن (Shenzhen) کشور چین واقع شده است. تولیدات این شرکت را فیبرهای نوری حرفه‌ای، سوئیچ PoE، و سوئیچ‌های فیبری و اترنتی صنعتی تشکیل می‌دهند. این شرکت با داشتن مرکزی تحقیق و توسعه قوی، تولیدات خود را با نیازهای روز علاقه‌مندان به شبکه سازگار کرده است. داشتن استاندارد ISO9001 نشان از قدرت این شرکت در مدیریت محصولات و خدمات است. تعداد کارکنان بخش تحقیق و توسعه این شرکت برابر با 30 درصد از کل کارکنان آن است. این شرکت با برندهای مشهوری مانند Broaco ،Microsemi ،Qualcomm و Realtek همکاری نزدیکی دارد. این برند با داشتن 4 خط تولید که در کارخانه‌ای با مساحت 3500 متر مربع واقع شده‌اند در تلاش است تا جای خود را در میان تولیدات کنندگان مطرح محصولات شبکه تثبیت کند.

 

جمع‌بندی

سوئیچ شبکه‌ی اچ آر یو آی (HRUI) مدل HR901-AF-2422GS محصولی کاربردی است که با ارائه 24 پورت از نوع 10/100 و 2 پورت Combo امکانات گسترده‌ای را در اختیار متخصصان شبکه قرار دهد. این سوئیچ شبکه PoE با داشتن پورت SFP این امکان را به کاربر می دهد که از شبکه فیبر نوری هم استفاده کند؛ بنابراین، اگر به گسترش بستر شبکه فکر می‌کنید یا می‌خواهید مطمئن شوید که در آینده و با گسترش شبکه‌تان به تهیه سوئیچ جدید نیاز ندارید به HR901-AF-2422GS فکر کنید. این محصول سازگاری خوبی با ابزرآلات تحت شبکه مانند دوربین‌ها دارد. این محصول از انتقال کاملاً دوطرفه و نیمه دوطرفه اطلاعات هم پشتیبانی می‌کند تا بتوانید از آن برای کنفرانس‌ها هم استفاده کنید. امکان اتصال 24 دوربین تحت شبکه به معنی توان بالای این سوئیچ شبکه است. از دیگر نقاط قوت این محصول می‌توان به امنیت در اتصال کابل برق آن اشاره کرد. کنترل‌کننده MCU در این سوئیچ باعث می‌شود که در زمان اتصال سوئیچ به کابل برق خبری از جرقه و قوس الکتریکی نباشد و بتوانید دستگاه‌هایتان را با خیال راحت به این سوئیچ ایمن متصل کنید. بنابراین، اگر به دنبال سوئیچی کارآمد که دستتان را برای ارتقاء شبکه در آینده باز بگذارد، به خرید سوئیچ HR901-AF-2422GS فکر کنید.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *