حرفه ای همانند یک محافظ شخصی

 

پیشرفته ترین نوع دوربین های مداربسته های در حال حاظر دوربین مدار بسته تحت شبکه می باشد. با توجه به قابلیت های دوربین مداربسته IP نظیر کیفیت تصویر چند مگاپیکسلی و نرخ فریم های متفاوت با قابلیت های هوشمند تغییر نور و رنگ و میزان کنتراست تصویر، قابلیت اتصال آسان به هر نوع شبکه با مدیریت بروی هر دوربین و حتی تامین برق توسط PoE شبکه حتی تنوع بدنه ها به توانایی ها و نکات مثبت این تکنولوژی می پردازیم.

تنوع رزولوشن در دوربین مداربسته تحت شبکه

اندازه رزولوشن های مختلف

 

رزولوشن تصویر بالا با نرخ فریم های متنوع

هر دوربین مداربسته IP بنا به مدل از مگاپیکسل متفاوتی بهره می برد که حداقل مگاپیکسل با کیفیت 720p (1280 x 720) شروع و تا کیفیت 4K (3840 x 2160) وجود دارد. برای ضبط تصاویر به صورت معمولی یا زنده که عیناً با حرکت سوژه بدون از قلم انداختن حتی یک لحظه از تصویر از نرخ 30 فریم برای ضبط استفاده می شود که در مانیتورینگ اهمیت بالایی دارد. در بعضی از مدل ها از نرخ فریم های بالاتر هم استفاده می شود که تا 60 فریم قابل تنظیم می باشد که تصویر ویدیویی حاصل، بسیار روانتر و مطلوبتر از نرخ 30 فریم می باشد. برای عموم دوربین های تحت شبکه از کیفیت 2 یا 3 مگاپیکسل با نرخ 25 تا 30 فریم تولید می شود که برای کنترل تردد محیطی و اداری بسیار مناسب است ولی برای یکسری کاربری های خاص نظیر تصویر برداری از محیط های وسیع  و نیاز به ثبت جزئیات حداکثری (پارکینگ های بزرگ بدون سقف و بزرگنمایی دیجیتالی تصویر با کیفیت بالا) از مگاپیکسل بالاتر استفاده می شود. نرخ فریم در کیفیت های بالا مانند 8 و 12 مگاپیکسل و حتی 4K از 7 تا 15 فریم است که تصویر در دوربین به صورت زنده نمی باشد ولی جزئیات تصویر بالاتر از دوربین های 2 و 3 مگاپیکسل است.

تفاوت تصویر ویدیویی 24 فریم، 30 فریم و 60 فریم

 

قابلیت های ویژه تصویری

در هنگام نصب دوربین مداربسته به ناچار یکسری مشکلات تصویری ایجاد می شود که برای برطرف کردن آن امکان جانمایی دوباره دوربین وجود ندارد. برای این مواقع یکسری قابلیت ویژه برای دوربین مداربسته تحت شبکه در نظر گرفته شده است که بدون این قابلیت ها تصویر مطلوب نیست. قابلیت WDR یکی از این قابلیت هاست که برای ترمیم کردن تصویری که منبع نور شدید در آن وجود دارد استفاده می شود، به عنوان مثال در یک اتاق که تحت پوشش دوربین مدار بسته است پنجره ای سراسری در محل وجود دارد که در تصویر باعث ایجاد نور شدید می شود. شما با استفاده از WDR می توانید توازن نور و رنگ مناسب در این نوع تصویر ایجاد کنید. قابلیت های دیگری هم که به صورت پیش فرض در دوربین مداربسته تحت شبکه فعال است شامل 3DNR, HLC, BLC, WB, AGC است که هرکدام کاربردی مجزا دارد نظیر کاهش نویز تصویر، حذف نقاط هایلایت تصویر، کاهش نور شدید در تصویر، تنظیم خودکار میزان رنگ، تنظیم خودکار دریافت نور.

 

پشتیبانی از صدا

برای ضبط صدا در دوربین های مداربسته قدیمی باید یک میکروفون به صورت مجزا کنار هر دوربین مداربسته نصب می شد که بنا به تعداد پورت های ورودی کانال صدا دستگاه ضبط DVR می توانستید یک تا 8 کانال ضبط صدا انجام دهید. ولی در دوربین های مداربسته تحت شبکه صدا بروی هر دوربین به صورت میکروفون داخلی یا ورودی فیش صدا تعبیه شده است که کانال مرتبط با هر دوربین هم تصویر و هم صدا را باهم ضبط می کند. به همین شکل هم در مدل های حرفه ای تر دوربین IP ورودی خروجی آلارم هم وجود دارد که می توانید از هر دوربین یک خروجی آلارم هم داشته باشید.

پشتیبانی از صدا در دوربین مداربسته IP

پشتیبانی از صدا در دوربین

دوربین های تحت شبکه نسبت به تمامی دوربین ها یک دوربین مداربسته کامل و تمام عیار است، با این حال محدودیت هایی نیز در این سری وجود دارد که با در نظر گرفتن این محدودیت ها برای نصب و راه اندازی در یک پروژه و ایجاد سیستم امنیتی دقیق تر با حداقل مشکلات می باشد؛ در اینجا بخوانید.

 

مدیریت کامل دوربین مداربسته IP

از آنجا که دوربین مداربسته تحت شبکه قابلیت اتصال به یک شبکه دیجیتال را دارد می تواند دارای منوی تنظیمات باشد که در آن منو به راحتی می توانید تمامی تنظیمات و قابلیت های دوربین را نظیر تغییر شناسه IP، تنظیم DNS، تنظیم های دسترسی متنوع پروتکلی برای انتقال تصویر از راه دور، تنظیم کیفیت تصویر و نرخ فریم، فعال و غیر فعال کردن ویژگی های WDR، 3DNR،HLC، BLC، تنظیم میزان نور و رنگ و کنتراست تصویر و خیلی قابلیت های دیگر را انجام دهید. این منو با عنوان Web Viewer شناخته می شود که با وارد کردن شناسه IP دوربین مداربسته در یک لپتاپ می توانید پس از لاگین شدن با استفاده از نام کاربری و رمز عبور به این تنظیمات دسترسی داشته باشید.

نمونه منوی وب کانفیگ دوربین های برند داهوا

منوی کانفیگ دوربین داهوا

 

قابلیت های هوشمند تصویری IVS و ضبط آنها

یکسری از قابلیت های هوشمند تصویری توسط دوربین مدار بسته به نام IVS وجود دارد که برای این کار با فعال کردن هر قابلیت هوشمند، دوربین مداربسته با استفاده از CPU تعبیه شده داخلی دستگاه شروع به پردازش تصویر و استخراج اطلاعات لازم را می کند. یکی از قابلیت های پر کاربرد و موثر در کنترل محیطی تشخیص چهره Face Detection می باشد. دوربین می تواند با استفاده از دیتابیسی که در آن تعریف شده است چهره اشخاص را در تصویر تشخیص دهد و بنا به تنظیماتی نظیر ثبت چهره، اطلاع رسانی از ورود شخص خاص یا هشدار ورود شخص ناشناس با مدیریت دقیق این تشخیص، به کاربر هشدار دهد. قابلیت های دیگری هم نظیر Abandoned object، Tripwire، Intrusion، ANPR، People Counting و غیره می باشد که تشخیص هایی نظیر قابلیت تشخیص پلاک وسیله نقلیه، تشخیص شیء رها شده، ورود به محدوده ممنوعه، تعریف محیط مجاز، شمارش افراد است. تمامی قابلیت های هوشمند قید شده، سوای از ضبط روتین دستگاه به طور جداگانه قابل ضبط است تا در صورت لزوم قابل استناد و قابل استفاده باشد. قابلیت های تشخیص حرارتی با تعیین حداکثر و حداقل دمای محیط یا اشخاص برای تشخیص موجود زنده و موتور وسایل نقلیه یکی دیگر از توانایی های قدرتمند دوربین مدار بسته تحت شبکه برای مدیریت کنترل محیط تحت پوشش می باشد. با بکارگیری این قابلیت ها که در دوربین های IP قرار داده شده است می توانید محیطی بسیار امن ایجاد و حتی کاهش هزینه های نگهداری از محیط را در دستور کار قرار دهید که نیاز شما را به نیروی انسانی بیشتر، برطرف می نماید و برای کنترل نظارتی کارآمدتر و مطمئن‌تر برنامه ریزی دقیق‌تری خواهید داشت.

 

قابلیت های اختصاصی دوربین مداربسته IP

به دلیل دیجیتال بودن این محصولات قابلیت های خاصی را برای کاربر با بهره گیری از بستر شبکه فراهم می آورند که از این ویژگی ها می توان به قابلیت WiFi اشاره کرد. مزیت این قابلیت اتصال بی سیم دوربین مدار بسته به شبکه است که صرفاً فقط برای این دوربین شما باید از یک سیم برق برای روشن کردن آن استفاده کنید که از لحاظ زیبایی و تمیز بودن نصب اهمیت بسزایی دارد. دوربین مداربسته WiFi مناسب محیط های اداری و کلاس های آموزشی می باشد به این دلیل که وای فای دوربین مداربسته باید در محدوده تحت پوشش مودم مجموعه باشد به همین دلیل نمی توان در خارج از محدوده وای فای نصب دوربین را انجام داد. قابلیت دیگر برق رسانی از طریق PoE می باشد که اگر سوئیچ یا NVR از قابلیت PoE پشتیبانی کند صرفاً با کابل شبکه می توان برق دوربین مداربسته را تامین کرد. تنوع محصول در سری Network بسیار بیشتر از دوربین های نسل های قدیم تر می باشد و از تنوع این محصولات می توان به دوربین مداربسته پانوراما، دوربین مداربسته اسپید دام موقعیت یاب، دوربین مداربسته حرارتی، دوربین مدار بسته WiFi، دوربین مداربسته تشخیص چهره، دوربین مداربسته با توانایی آنالیز محیطی، دوربین مداربسته شمارش افراد، دوربین مداربسته دید در شب رنگی، دوربین مداربسته پلاک خوان که تا سال 2020 تولید شده اند اشاره کرد.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *