راهنمای انتخاب آداپتور + روش های برق رسانی

 

از نکاتی که در سیستم دوربین مدار بسته معمولاً به بیشترین مشکلی که بر می خورید آداپتور (منبع تغذیه) دوربین مدار بسته است.

در این مقاله توضیحی کامل و جامع در مورد این مشکل ارائه شده است. سعی می کنیم با توضیحی روان و گویا در مورد این قطعه که منبع تغذیه اصلی دستگاه ضبط و دوربین مدار بسته است به شما کمک کنیم انتخاب درستی در مورد آداپتور داشته باشید.

نمونه اتصال برق دوربین مدار بسته تحت شبکه با آداپتور

اتصال دوربین مدار بسته تحت شبکه به منبع تغذیه

 

آداپتور (منبع تغذیه) دوربین مداربسته چیست؟

آداپتور یا همان منبع تغذیه وظیفه تبدیل برق 220 ولت شهری به 12 ولت مورد نیاز دوربین مدار بسته با آمپرهای متفاوت را دارد، دوربین مداربسته های موجود معمول در بازار اکثراً 12 ولت هستند با آمپرهای 1، 2، 3، 4، 5، 10، 15، 20، 30، 40 .

 

چگونگی انتخاب منبع تغذیه مورد نیاز دوربین مدار بسته

معمولاً برای راه اندازی دوربین مداربسته به 1.3 آمپر نیاز است که اگر دوربین مدار بسته دارای قابلیت دید در شب باشد، بهتر است 2 آمپر برای هر دوربین مدار بسته در نظر بگیریم، بنابراین بهتر است یک منبع تغذیه 12 ولت 2 آمپر جهت تضمین جلوگیری از ایجاد نویز و اختلال قطع و وصل شدن جریان برق استفاده کرد یا برای هر سری از دوربین های مداربسته یک منبع تغذیه مرکزی گذاشت برای مثال :

  • می توان جهت تامین برق سیستم 4 دوربین مدار بسته با دید در شب بهتر است از یک منبع تغذیه 12 ولت 8 آمپر استفاده کرد.
  • برای یک سیستم با 8 دوربین مدار بسته دید در شب بهتر است از یک منبع تغذیه 12 ولت 15 آمپر یا دو آداپتور 12 ولت 8 آمپر استفاده کرد.
  • همچنین برای 16 دوربین مدار بسته دید در شب بهتر است از یک منبع تغذیه 12 ولت 30 آمپر یا دو منبع تغذیه 15 آمپر یا چهار منبع تغذیه 8 آمپر استفاده کرد.

راهنمای خرید مناسب دوربین مداربسته برای محیط های مسکونی


حالا که نحوه انتخاب و نوع جنس منبع تغذیه را متوجه شدیم بهتر است کمی درباره مزایا و معایب انتخاب منبع تغذیه مرکزی و جداگانه، مقداری خدمت شما توضیح دهیم :

 

انتخاب آداپتور (منبع تغذیه) مرکزی

آداپتور مرکزی یا اداپتور صنعتی دوربین مدار بسته

اداپتور مرکزی یا اداپتور صنعتی دوربین مدار بسته

  • مزایا :
    • راندمان و تضمین عمر بالای آداپتور های مرکزی نسبت به آداپتور های تک آمپر متصل به دوربین مدار بسته.
    • در سیستم سیم کشی دوربین مدار بسته برق انتقالی فقط 12 ولت است و این جلوگیری از خطرهای احتمالی در سیستم دوربین مدار بسته را بسیار کاهش می دهد.
    • عیب یابی و رفع خرابی در منبع تغذیه دوربین مدار بسته بسیار سریعتر می شود.
    • در صورت کنار هم بودن کابل کواکسیال تصویر و کابل برق که تامین کننده برق منبع تغذیه است، هیچ گونه نویزی بر روی تصویر دوربین مدار بسته نمی افتد.
    • از همه مهمتر هزینه نصب یک آداپتور (منبع تغذیه) مرکزی کمتر و به صرفه تر از نصب تک تک منبع تغذیه برای هر دوربین مدار بسته است.
  • معایب :
    • در صورت بروز مشکل برای آداپتور (منبع تغذیه ) تمامی دوربین ها از کار می افتد.
    • در صورت استفاده از سیم های غیر استاندارد در سیم کشی در سیستم های دوربین مدار بسته (مثلا استفاده از سیم برق آلمینیومی به جای سیم برق مسی) در مسیرهای طولانی به علت انتقال برق به صورت 12 ولت افت ولتاژ خیلی زیادی اتفاق می افتد.

 

آداپتور (منبع تغذیه) مجزا

اداپتور دوربین مدار بسته 12 ولت

اداپتور دوربین مدار بسته 12 ولت

  • مزایا :
    • در صورت خاموش شدن هر دوربین مداربسته رفع و یا تعویض منبع تغذیه مربوطه راحتر خواهد بود.
    • به علت قطع برق 220 ولت دیگر افت ولتاژی نخواهیم داشت.
    • به هر دلیلی پس از خرابی آداپتور (منبع تغذیه) فقط یک دوربین مداربسته از کار می افتد.
    • هزینه سیم کشی منبع تغذیه برق دوربین مدار بسته، پایین تر می آید.
  • معایب :
    • استفاده از آداپتور (منبع تغذیه ) تک آمپر معمولا با توجه به عمر بسیار کوتاه تری که نسبت به آداپتور های صنعتی دارند توصیه می شود کمتر استفاده شود.
    • در صورت استفاده از کابل های بی کیفیت و نا مرغوب برقی در مسیر سیستم دوربین مداربسته احتمال ایجاد اختلال در آینده بسیار بیشتر است چون باعث داغ شدن زیاد و احتمال آتش سوزی بسیار زیاد است.
    • باید هر آداپتور (منبع تغذیه ) را در یک باکس پلاستیکی نصب کنید که معمولا نصب کردن باکس در کنار دوربین مدار بسته کار شکیل و منظمی نیست.

 

سرهم بندی کابل برق اداپتور و دوربین مداربسته

در یکسری از پروژه ها منبع تغدیه بنا به شرایط در کنار دوربین نصب می گردد، که در این حالت منبع تغدیه در یک باکس پلاستیکی یا فلزی ضد آب (عایق) قرار می گیرد و پیچیدگی خاصی ندارد.

در بعضی موارد بنا به دلایلی مانند زیبایی ظاهری نصب و تمیز بودن اجرا و یا عدم دسترسی افراد به منبع تغذیه دوربین مداربسته و حفظ امنیت آن، اداپتور را در جای دیگری قرار می دهند که با افزودن کابل برق، این کار انجام می پذیرد.

در قدیم با قطع کردن فیش اداپتور و سرهم بندی سیم اداپتور با سیم برق جدید، مسافت بین 50 تا 100 متر را می توانستید به مسافت کابل کشی اختصاص دهید. در حال حاظر هم می توانید با خرید مبدل های نری و مادگی و متراژ کابل مورد نیاز برای افزایش مسافت برق رسانی به دوربین، با آماده سازی کابل مجزا به همراه دو فیش نری و مادگی برای اتصال بین هر دو دستگاه استفاده نمایید و منبع تغذیه را در فاصله ای دورتر از دوربین مداربسته قرار دهید.

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید می بایست پایه های مثبت به یکدیگر و پایه های منفی بهم متصل شود. در نظر داشته باشید در صورت جابجا بستن این دو پایه یعنی + به -، صرفاً دوربین مداربسته روشن نمی شود و ترس از سوختن دوربین مداربسته یا آداپتور را نداشته باشید.

اتصال صحیح کانکتورهای نر و ماده به یکدیگر

کانکتورهای دوربین مداربسته جهت اتصال به اداپتور

سرهم بندی کابل با استفاده از مبدل های فیش منبع تغذیه و دوربین مدار بسته

 


توصیه می شود 1 الی 2 آداپتور اضافی 12 ولت 2 آمپر برای دوربین های مداربسته نصب شده در محل به صورت جداگانه داشته باشید تا در صورت خراب شدن آداپتور بتوانید با تعویض به موقع، سریعاً مشکل را برطرف نمایید؛ همچنین می توان با تعویض آداپتور خراب با آداپتور سالم از وضعیت سلامت دوربین مداربسته نیز اطمینان حاصل نمایید.


 

مسائل مرتبط با اداپتور

 

عیب یابی اداپتور خراب چگونه انجام می شود؟

در روش اول با استفاده از مولتی متر (دستگاهی برای اندازه گیری ولتاژ، جریان، مقاومت الکتریکی، ظرفیت خازنی است) می توان سلامت اداپتور را ارزیابی کرد و تشخیص نوع خرابی براساس عدم تامین جریان یا ولتاژ امکان پذیر است. روش دوم برای تشخیص خرابی بین اداپتور و دوربین مداربسته، می توان با یک دوربین مداربسته دیگر یا هر دستگاهی که نیاز به 12 ولت و جریان 2 امپری دارد سوختگی اداپتور را نیز بررسی کرد، که در اکثر موارد روش دوم بسیار پرکاربرد است.

 

آیا آداپتور دوربین مداربسته قابل تعمیر است؟

خیر. آداپتور به دلیل ارزان قیمت بودن یک قطعه مصرفی با یک عمر مفید مشخص می باشد و در صورت خرابی، با یک آداپتور جدید جایگزین می گردد. شاید بتوان با باز کردن بدنه آداپتور، با تشخیص قطعه خراب و تعویض آن مشکل را برطرف کرد اما به دلیل امنیتی بودن دوربین مداربسته پیشنهاد می شود که از یک منبع تغذیه سالم و نو استفاده شود.

 

چرا باید برای سیستمی که مثلاً 4 آمپر کافی است از یک منبع تغذیه 5 آمپری استفاده کرد؟

جواب این سوال این است که تنها دلیل استفاده از این نوع منبع تغذیه، بالا بردن راندمان منبع تغذیه و بالا بردن عمر مفید منبع تغذیه دوربین مداربسته و از همه مهمتر استاندارد و واقعی نبودن و نا مرغوب بودن بعضی از این منبع تغذیه های دوربین مدار بسته موجود در بازار است.

 

اگر سیم اداپتور دوربین را بهم بزنیم چه اتفاقی می افتد؟

جواب این سوال بستگی به نوع اداپتور دارد. در یکسری از اداپتورهای دوربین مداربسته یک فیوز قرار دارد که به محض اتصال کابل مثبت و منفی (کابل مشکی و قرمز) بلافاصله باعث خرابی اداپتور می شود؛ اما در اداپتورهای فاقد فیوز این مدت زمان و مقدار تحمل، کمی بیشتر است که البته کیفیت اداپتور خریداری شده در این اتفاق تاثیرگذار است. اگر اداپتور خوبی خریداری کرده باشید، 4 الی 5 ثانیه می تواند در صورت اتصال مداری در برابر خرابی اداپتور مقاومت کند.

 

برای کابل برق دوربین مداربسته از چه کابلی استفاده کنیم؟

معمولاً برای این کار از کابل برق 1 × 2 (بخوانید دو در یک) و 0.75 × 2 (بخوانید دو در هفتاد و پنج) استفاده می شود که متراژ توصیه شده برای کابل کشی برق، از 150 تا 200 متر است و میزان کیفیت کابل برحسب میزان تمام مس بودن کابل و یا ترکیب با آلیاژهای دیگر در تعیین مسافت کابل کشی موثر است.

می توان با کابل های ارزان قیمت هم برق رسانی قبل از اداپتور (از کنتور یا پریز برق تا دو شاخه اداپتور) و بعد از اداپتور (از فیش اداپتور تا سیم برق دوربین مداربسته) را انجام داد و در مسافت های کوتاه زیر 100متر از کابل های نایلون با مغزی 0.5 × 2 (بخوانید دو در نیم) استفاده کرد.

نکته : اگر بیشتر از مسافت توصیه شده بین فیش آداپتور و فیش دوربین مداربسته، متراژ سیم بیشتری استفاده شود امکان افت آمپر در این قسمت وجود دارد. شاید دوربین مداربسته را روشن کند ولی در طول شبانه روز امکان قطعی بسیار بالا می رود؛ مخصوصاً در شب که با روشن شدن دید در شب دوربین مداربسته نیاز به آمپر بیشتر وجود دارد.

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *