تاثیر سنسور در کیفیت تصویر دوربین مداربسته

 

هنگام انتخاب نوع دوربین مدار بسته برای تامین امنیت شغل یا محل زندگی آگاهی از سنسور مورد استفاده در دوربین مداربسته اهمیت بسزایی دارد و این انتخاب های صحیح برای هر فرد باعث می شود در زندگی روزمره هر روز سطح امنیت بالاتری را تجربه کنیم زیرا هم کیفیت تصویر بالاتر می رود و هم رقابت برای تولید محصول ایده آل تر بیشتر می شود.

 

سنسور چیست

یک سنسور یا حسگر تصویر قسمتی از دوربین مداربسته است که نور دریافتی را تبدیل به سیگنال های الکترونیکی می کند و به واسطه لنز تعبیه شده بروی خود می تواند با ابعاد مختلف بر مبنای واحد اینچ کیفیت های متفاوتی را ارائه دهد.

بخشی از فرآیند تصوربرداری به عهده سنسور می باشد و بخش دیگر این پردازش توسط پردازشگری (CPU) مجزا انجام می شود.

 

سنسور یا حسگر دوربین مداربسته به همراه لنز نصب شده

سنسور دوربین مداربسته

 

انواع سنسور

به طور کلی سنسور دوربین مداربسته به 2 دسته تقسیم بندی می شود:

  • CMOS (complementary metal oxide semiconductor)
  • CCD (charged coupled device)

دو نوع حسگر تصویر در دوربین های مدار بسته استفاده می شود: CCD و CMOS. سنسور CCD از سنسور CMOS گرانتر است و وضوح بهتری تولید می کند، که ایده آل برای شناسایی چهره ها، تشخیص های هوشمند انسان از وسایل نقلیه و ثبت پلاک خودروها است. امروزه سنسورهای CMOS به دلیل هزینه کمتر، مصرف انرژی پایین تر و اندازه کوچکتر در دوربین ها بسیار مورد استفاده قرار می گیرند و متداول تر هستند. ابعاد سنسورهای تصویر در اندازه های مختلفی هستند اما متداول ترین آنها 1/4 و 1/3 اینچ هستند.

 

تاثیر ابعاد سنسور

این ابعاد حسگر تصویر در میدان دید بدست آمده از لنز و همچنین حساسیت به نور دریافتی، تاثیر مستقیم می گذارد. به عنوان مثال یک سنسور 1/3 اینچی که با کیفیت 1.3 مگاپیکسل است، پیکسل های بزرگتری نسبت به سنسور 1/3 اینچی با کیفیت 3 مگاپیکسل دارند بنابراین حساسیت به نور کمتری دارند.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *