دستگاه DVR و انواع آن

 

DVR مخفف کلمه Digital Video Recorder به معنی ضبط ویدیویی دیجیتال است که ضبط تصاویر آنالوگ یا HD دریافتی از دوربین مداربسته را پس از تبدیل آنها به داده های دیجیتال و قابل ثبت بروی هارد دیسک انجام می دهد.

 

در ابتدا باید به این مورد اشاره کنیم که دستگاه DVR با دستگاه NVR کاملاً متفاوت است. با مطالعه بیشتر می توانید از تفاوت های ظاهری و فنی این دو نوع دستگاه ضبط، انتخاب بهتری برای نیاز خود داشته باشید.

 

متداولترین نوع حافظه مورد استفاده در این دی وی ار ها، هارد دیسکهای معمولی هستند. این دستگاه ضبط با توجه به تعداد کانال و حجم داده های دریافتی از دوربین مداربسته، از تک یا چند هارد دیسک پشتیبانی می کند. همچنین این دستگاه قابلیت بازپخش (Playback) تصاویر ضبط شده را دارد و حتی می تواند بر بستر شبکه و اینترنت، انتقال تصویر زنده و بازپخش را برای کاربر فراهم نماید.

 

تقسیم بندی دی وی ار ها

دی وی ار ها به دو دسته تقسیم می شوند:

Standalone – این دستگاه به صورت مستقل عمل کرده و در هنگام راه اندازی نیازی به دستگاه دیگر ندارد.

نمونه دی وی ار Standalone داهوا

دی وی ار داهوا

 

PC-based – یک نوع کارت ضبط و پخش PCI است که بروی رایانه نصب می شود و امکان استفاده و ضبط تصاویر بروی هارد دیسک رایانه را فراهم می کند.

نمونه کارت DVR قابل نصب بروی مادربوردکامپیوتر

نمونه کارت دی وی ار قابلیت نصب بروی کامپیوتر

 

قابلیت های یک دی وی ار با کیفیت

یک دی وی ار خوب تقریباً باید تمامی قابلیت های ذکر شده در مورد ویژگی هایی مانند ضبط و نمایش چند تصویر به صورت همزمان، آلارم، تشخیص حرکت (Motion Detector)، ضبط صدا و غیره را دارا باشد که بتواند جوابگوی امنیت مورد انتظار کاربر باشد. این قابلیت ها به صورت کلی موارد زیر را باید پشتیبانی کنند:

  • رزولوشن تصاویر ضبط شده نسبتاً خوب و حداقل کیفیت D1 باشد.
  • دسترسی به تصاویر دوربین مداربسته با توجه به زمان و تاریخ ضبط براحتی قابل دسترسی باشد.
  • پس از کپی گرفتن یا همان تهیه بکاپ از تصاویر ضبط شده، کیفیت تصاویر به هیچ وجه کاهش پیدا نکند.
  • قابلیت پشتیبانی حداقل از هارد دیسک با ظرفیت یک گیگ و بالاتر را برای ضبط تصاویر برآورده کند.
  • امکان ضبط تصاویر با حالت تشخیص حرکت (Motion Detection) نیز وجود داشته باشد.
  • امکان اتصال آسان DVR به شبکه اینترنتی جهت امکان مشاهده تصاویر زنده و ضبط شده از راه دور را فراهم آورد (قابلیت انتقال تصویر دی وی ار).

 

قابلیتهای ارتباطی با بقیه دستگاه ها

در پنل پشت هر دستگاه دی وی ار بسته به تعداد کانالهای ورودی به دستگاه، فیش کانکتورهای BNC را مشاهده می کنید. به همین تعداد معمولاً در همان پنل، ورودی صوتی برای اتصال میکروفون نیز وجود دارد تا دی وی ار قادر به ضبط صدا به همراه تصویر باشد.

پنل پشت دستگاه دی وی ار داهوا

پنل پشت دستگاه دی وی ار dvr داهوا

 

علاوه بر پورتهای قید شده معمولا چند پورت ورود / خروجی بسته به مدل دی وی ار وجود دارد:

  • پورت RGB: مخصوص اتصال مانیتور از طریق فیش VGA
  • پورت A-V: برای اتصال صدا از طریق فیش AV
  • پورت HDMI: مخصوص اتصال به مانیتور و تلویزیون که در دی وی ار های جدیدتر دیده می شود و تصویر بهمراه صدا (در صورت فعال بودن) بروی کابل HDMI منتقل می کند.
  • پورت USB: برای اتصال موس یا کیبورد و فلش مموری برای تهیه پشتیبان از ویدیوها (Backup)
  • ورودی / خروجی Alarm: برای وصل کردن آژیر (اختیاری)
  • پورت شبکه (LAN): برای اتصال دی وی ار به شبکه داخلی و یا سوئیچ شبکه جهت برقراری ارتباط با اینترنت و انجام انتقال تصویر در تلفن همراه یا کامپیوتر.

البته نوع و تعداد فیش کانکتورها در دی وی ار های مختلف متفاوت است.

 

فضای ذخیره سازی

تمامی دستگاه های ضبط جدید از هارد دیسک های SATA تا ظرفیت 6 ترابایت نیز پشتیبانی می کنند و شما می توانید حداقل یکی از این هارد دیسک ها را بروی دی وی ار نصب کنید تا تصاویر دریافتی از دوربین مداربسته بروی آن ذخیره شوند.

استاندارد تعداد هارد پشتیبانی شده توسط دستگاه بستگی به تعداد کانال های ورودی تصویر می باشد که در دستگاه ضبط 4 کانال از یک هارد، دستگاه ضبط 8 و 16 کانال از یک هارد و 2 هارد، دستگاه ضبط 32 کانال از 2، 4، 8 هارد و در دستگاه 64 کانال از 8 هارد دیسک پشتیبانی می شود.

 

دیگر مشخصات مهم

سیستم عامل مورد استفاده در اکثر دی وی ار ها براساس سیستم عامل لینوکس (Linux based) هستند و این سیستم عامل در چیپ اصلی دی وی ار نصب شده است و به سرعت بارگذاری می شود. با روشن شدن دستگاه ضبط در عرض چند ثانیه تصاویر دوربین های مداربسته متصل شده، به نمایش در می آیند. اکثر دی وی ار ها دارای کنترل از راه دور (Remote) و موش واره (Mouse) هستند. منوی تنظیمات هر دستگاه متفاوت است ولی اصول پایه ای تنظیمات استاندارد و مشابه است.

نمونه ای از تنظیمات منوی شبکه بعد از ورود به منوی Network:

  • DHCP Mode: با فعال کردن این حالت شما نیازی به سایر تنظیمات TCP/IP نخواهید داشت و در صورت وجود یک DHCP SERVER در شبکه دی وی ار تنظیمات شناسه IP را به صورت اتوماتیک دریافت خواهد کرد. اما توجه کنید در صورت نبودن چنین سروری در شبکه فعال کردن این ویژگی بی معنا خواهد بود.
  • IP: اگر ویژگی DHCP را فعال نکنید می بایست برای دی وی ار یک آدرس IP تنظیم نمایید. دقت کنید این IP باید از محدوده و کلاس IP شبکه موردنظر باشد تا دستگاه ضبط بتواند با شبکه مربوطه تبادل اطلاعات نماید. مثلا اگر در شبکه ای که دی وی ار خود را به آن وصل کرده اید یم دستگاه با آی پی 192.168.1.108وجود داشته باشد، شما میتوانید به دی وی ار آی پی 192.168.1.109را وارده کرده و آنرا تنظیم نمایید، فقط مطمئن شوید که دستگاه دیگری در حال استفاده کردن از این IP نباشد.
  • Subnet Mask: که باید بر اساس شبکه تنظیم شود.
  • Default Gateway: در این قسمت باید IP مودمی که شبکه شما را به اینترنت متصل می کند را وارد نماید. این IP ممکن است IP مودم ADSL قرار داده شده و یا سرور اتصال به اینترنت مورد استفاده باشد.
  • DNS: در این گزینه می بایست آدرس DNS شبکه خود را که یک IP است وارد نمایید که امکان دارد همان آدرس مودم ADSL شما باشد.

حالا با توجه به توضیحات بالا از منوی شبکه، تنظیمات پایه و ابتدایی شبکه دستگاه ضبط خود را انجام داده اید و تنظیمات پیشرفته تری نیز وجود دارد که براحتی میتوان از این تنظیمات جهت انتقال تصاویر بهره برد.

پس از انجام تنظیمات اولیه، دستگاه ضبط قادر به تبادل تصویر و صدا با یک یا چند کامپیوتر در شبکه است. اما مسئله ای که مطرح می شود این است که به چه صورت تصاویر دستگاه ضبط دی وی ار را می توانیم بروی رایانه خود مشاهده کنیم؟ برای این منظور می بایست از یک نرم افزار CMS که به همراه دی وی ار به مشتری ارائه می شود استفاده نمایید. با نصب این نرم افزار CMS بروی کامپیوتر خود و تنظیم آدرس IP دی وی ار که در مراحل قبل توضیح داده شد، قادر به مشاهده تصاویر زنده و ضبط شده بروی کامپیوتر خود از طریق شبکه خواهید بود.

 

وظایف دی وی ار

برخی عملکردهای اصلی آن به شرح زیر است:

  • ضبط تصاویر دوربین مداربسته: از طریق دی وی ار میتوان تصاویر دوربین مداربسته را بوسیله هارد دیسک نصب شده در دستگاه، ضبط و مجدداً بازبینی یا پشتیبان گیری کرد.
  • مشاهده تصاویر به صورت زنده: با اتصال دستگاه ضبط به مانیتور نیز می توانید تصویر تمامی دوربین های مداربسته متصل را به صورت یکپارچه در صفحه نمایشگر ببینید.
  • تنظیم زمانبندی و کیفیت ضبط: دی وی ار به شما قابلیت تنظیم کیفیت ضبط شامل تنظیم رزولوشن، تنظیمات فریم دوربین، تنظیمات نور و رنگ، تنظیمات زمانبندی ساعت و تاریخ ضبط تصاویر را ارائه می دهد.
  • امکان انتقال تصویر از طریق اتصال به شبکه: از طریق پورت LAN قرار داده شده در پنل پشتی، می توانید تصاویر دوربین مداربسته را توسط سوئیچ شبکه به بستر شبکه داخلی منتقل کرده و آنها را از طریق اینترنت مشاهده نمایید.
  • کنترل دوربین های مداربسته اسپید دام: بوسیله پورت RS485 قرار داده شده در پنل دستگاه ضبط می توانید دوربین مداربسته گردان یا زوم دار (دوربین مداربسته اسپید دام یا PTZ) را کنترل کنید.

 

تقسیم بندی براساس کانال ورودی تصویر

دستگاه ضبط معمولاً از چند وجه طبقه بندی می شوند ولی عمده ترین دسته بندی آنها تعداد کانالهای ورودی دوربین مداربسته است و از نظر استاندارد تعداد کانال های ورودی تصویر به دسته های زیر تقسیم بندی می شوند:

  • دی وی ار 04CH کانال: ورودی 4 کانال دوربین مدار بسته را دارد.
  • دی وی ار 08CH کانال: ورودی 8 کانال دوربین مدار بسته را دارد.
  • دی وی ار 16CH کانال: ورودی 16 کانال دوربین مدار بسته را دارد.
  • دی وی ار 32CH کانال: ورودی 32 کانال دوربین مدار بسته را دارد.
  • دی وی ار 64CH کانال: ورودی 64 کانال دوربین مدار بسته را دارد.

و کیفیت تصاویر ضبط شده با رزولوشن های CIF ،2 CIF ،D1 ،960H ،720P ،1080P می باشد که به ترتیب از پایین ترین به بالاترین کیفیت می باشد.

 

نکات مهم در انتخاب یک دی و ار DVR مناسب چیست؟

 

تعداد کانالهای ورودی

دستگاه های ضبط را با توجه به تعداد کانالهای ورودی دسته بندی میکنند. تعداد کانالهای ورودی معمولاً 4, 8, 16, 32 و 64 هستند. باید اشاره کرد که پیدا کردن دی وی ار با تعداد کانالهای غیر استاندارد تقریباً کاری محال است بنابراین در موقع راه اندازی سیستم باید به تعداد دوربین های مداربسته نصب شده توجه داشته باشید و امکان افزایش تعداد دوربین ها در آینده را نیز مدنظر قرار دهید. از همین رو معمولاً دی وی ار را طوری انتخاب میکنند که تعداد وروردی های آن از تعداد دوربین های مداربسته نصب شده بیشتر باشد تا بتوان در آینده در صورت نیاز، دوربین مداربسته به آن اضافه نمود.

 

نوع نمایش تصاویر

از آنجایی که دی وی ار ها با توجه به تعداد کانالهای ورودی و مدلهایشان روشهای متفاوتی برای نمایش تصویر دارند در موقع خرید و نصب دی وی ار باید به این نکته توجه نمایید. دی وی ارهای 4 کاناله با توجه به تعداد دوربین مداربسته متصل شده، قابلیت نمایش تصویر یک ماتریس دو در دو را دارند. دی وی ار های 8 کاناله جدا از نمایش 4 تصویر همزمان میتوانند 8 تصویر همزمان را نیز در یک ماتریس سه در سه نمایش دهند. در صورتی که میخواهید از یک دی وی ار برای نمایش و ضبط تصویر چند دوربین مداربسته استفاده کنید باید از یک سوئیچر، کواد یا مولتیپلکسر نیز در کنار دستگاه دی وی ار استفاده کنید.

 

فرمت فایلهای ضبط شده بروی هارد دیسک

دی وی ار ها دارای فرمت های متنوعی برای ضبط تصاویر دوربین های مدار بسته می باشند، فرمت هایی مثل MPEG، MPEG4، H.264 و H.265. تفاوت کدک بین این فرمت ها در فشرده سازی و کدک کردن تصاویر و کیفیت تصاویر ضبط شده دوربین مداربسته می باشد. به فرض مثال دی وی ار H.264 با کیفیت و فشرده سازی قویتری نسبت به دی وی ار MPEG4 می باشد و بالطبع نسبت به دستگاه دی وی ار با کدک MPEG4 قیمت بالاتری دارد.

 

مدت زمان ضبط تصویر دوربین مداربسته

این قابلیت بیشتر به ظرفیت هارد دیسک یا هارد دیسکهای نصب شده در DVR بستگی دارد. بیشتر DVR ها این امکان را دارند که پس از پر شدن ظرفیت هارد، بروی داده های از قبل ذخیره شده بازنویسی کنند. همچنین میتوانید دی وی ار را طوری برنامه ریزی کنید که پس از پر شدن فضای هارد دیسک به کاربر برای تعویض آن اعلان اخطار کند. یکی از نکات مهم در مورد دستگاه دی وی ار ها فرمت ذخیره سازی تصویر دوربین مداربسته در آنها است که میتواند نقش مهمی در بالا بردن کیفیت تصاویر ضبط شده و کمتر کردن ظرفیت آنها نیز داشته باشد. ویژگی مهم دیگر در زمان تنظیم دستگاه دی وی ار توجه به میزان کیفیت مطلوب با توجه به کاربرد دوربین مداربسته است. در بیشتر دی وی ار ها میتوانید رزولوشن و تعداد فریم های قابل ضبط را برای هر دوربین مداربسته متصل شده با دستگاه دی وی ار مشخص کنید و همچنین فرمت و کدک ضبط نیز مهم و موثر است.

 

بیشترین تعداد فریم

این پارامتر بیشترین تعداد فریم هایی را که دستگاه میتواند در یک ثانیه از دوربین ضبط کند نمایش میدهد. در VCR های قدیمی تعداد فریم های تصویر باید محدود میشد تا مدت زمان ضبط تصاویر از دوربین افزایش یابد. ولی DVR به شما این اختیار را میدهد تا با توجه به مدت دلخواه ضبط، تعداد فریم های تصویر را انتخاب کنید.

معمولاً برای مکانهایی مانند ورودی ها و یا محلهای کم اهمیت از لحاظ امنیتی تعداد فریم های تصویر را تا 10 فریم در ثانیه می توان کاهش داد. برای مشاهده و ضبط جزئیات بیشتر، بطور مثال در حالتی که جابجایی اجسام قابل تشخیص باشد باید از تعداد فریم های بالا استفاده کرد تا تصویر به حالت پویا و شفاف درآید. اکثر دی وی ار های معمولی 25 فریم در ثانیه (زنده) هستند و دی وی ار های با تعداد فریم های بالاتر برای ضبط از 50 یا 100 فریم در ثانیه، تنها در کاربردهای خاص که نیاز به پویایی بیشتری نیاز است، مورد استفاده قرار می گیرند.

در موقع انتخاب و خرید دستگاه ضبط به این نکته توجه داشته باشید که تعداد فریم های دی وی ار را در حالت ضبط PAL در نظر بگیرید. برخی دی وی ار ها 25 فریم در ثانیه را برای استاندارد NTSC و 18 فریم در ثانیه برای PAL پشتیبانی می کنند.

 

Motion Detection (تشخیص حرکت)

در بعضی موارد بسته به نیاز مشتری نیازی نخواهد بود که تمامی تصاویر دریافتی از دوربین مداربسته ضبط شود. سیستم موشن دتکتور (Motion Detector) به شما این امکان را می دهد تا تنها تصاویری را که در آنها حرکت وجود دارد ضبط کند.

این قابلیت در بیشتر دستگاه های قرار داده شده است، همچنین ممکن است دستگاه ضبط دی وی ار این قابلیت را به شما بدهد تا تنها محل خاصی از تصویر را که بصورت جدول مربعی شکل بر روی مانیتور نشان می دهد به عنوان محل حساس به حرکت انتخاب کنید. از دیگر نکات خاص و مهم دیگر در رابطه با سیستم موشن دتکشن تنظیم میزان حساسیت سیستم به حرکت محدوده مشخص شده با توجه به کاربرد خاص آن است. هر چه حساسیت سیستم کمتر باشد حجم حرکت و جابجایی بیشتری برای فعال کردن سیستم نیاز خواهد بود.

از نکات مهم دیگر در زمینه تنظیمات موشن دتکتور زمانهای قبل و بعد از تشخیص جابجایی و حرکت است. دی وی ار این اختیار را به شما خواهد داد تا تنظیم کنید که تصاویر تا چند ثانیه قبل از تشخیص حرکت و تا چند ثانیه بعد از تشخیص حرکت ضبط شوند. سیستم موشن دتکشن تقریباً همانند دتکتورهای تشخیص حرکتی که به عنوان دزدگیر مورد استفاده قرار میگیرند عمل می کند.

در صورتی که دستگاه ضبط امکان استفاده از سیستم موشن دکتور را در اختیار شما نگذاشت می توانید از دتکتورهای PIR استفاده کنید. همچنین باید در نظر داشته باشید انجام این کار نیازمند سیم کشی جداگانه و پرداخت هزینه جداگانه است.

 

مشاهده و تنظیم از راه دور

در صورتی که دستگاه ضبط دی وی ار پورت های RS232 یا RS485 را داشته باشد امکان اتصال دی وی ار به رایانه برای کاربر ایجاد خواهد شد و همچنین میتوانید دی وی ار را با استفاده از نرم افزار CMS در رایانه خود نصب می کنید، بر اساس وضوح تصویر و کیفیت، میزان فریم تنظیم کرده و تصاویر را مشاهده و ضبط کنید. برای متصل شدن به پورت LAN به یک سرور نیاز خواهید داشت تا بتوانید از طریق شبکه به تصاویر دوربین مداربسته دسترسی داشته باشید.


 

تفاوت رزولوشن 1080P و 1080N در دستگاه ضبط چیست؟

رزولوشن یا وضوح تصویر 1080P یک مشخصه برای تعیین کیفیت بدست آمده از حاصل ضرب پیکسل های محور افقی و عمودی در صفحه نمایش است، یعنی ضرب 1920 پیکسل در محور افقی و 1080 پیکسل در محور عمودی؛ حاصل ضرب این دو عدد که واحد آن بر حسب بایت است معادل 2073600 می شود، که با تقسیم این عدد بر 1000000 رقم 2.073 بدست می آید. با حذف رقم اعشار به عدد 2 می رسیم که در زبان کامپیوتر معادل 2 مگابایت می شود.

1080P=1920×1080=2073600

حالا رزولوشن دیگری که فقط در دستگاه های ضبط وجود دارد (نه در بقیه دستگاه های ضبط و پخش رسانه ای مانندی دی وی دی پلیر) که 1080N است. این رزولوشن همانند 1080P است با این تفاوت که 1920 پیکسل، به نصف کسر شده است یعنی 960. پس با ضرب این عدد جدید با 1080 رقم 1036800 بدست می آید. که با تبدیل این رزولوشن همانند روش قبل، به عدد 1 مگاپیکسل می رسیم.

1080N=960×1080=1036800

رزولوشن وضوح تصویر 720P هم معادل 1 مگاپیکسل است که به صورت زیر است:

720P=1280×720=921600

همانطور که مشاهده می کنید نکته قابل توجه این است که برای بهتر شدن کیفیت تصویر، رزولوشن 1080N در دستگاه های ضبط ابداع شده است تا کیفیتی قابل قبول بین 1080P و 720P ارائه دهد.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *