راهنمایی‌های لازم جهت خرید مناسب

 

دوربین مداربسته به یکی از بهترین اختراعات بشری در عصر حاضر تبدیل شده است. به طوری که به میزان زیادی توانسته امنیت را در سطح بسیار گسترده افزایش بدهد. شاید شما هم یکی از منتقدین دوربین مدار بسته باشید ولی باید به این نکته توجه داشته باشید که این وسایل در کنار بی ضرر بودن میتوانند بسیار کارآمد و سودمند باشند. اگر شما هم به فکر خرید دوربین مداربسته افتاده اید در این مقاله با معرفی چند نکته و راهنمایی های لازم برای خرید دوربین مداربسته با شما همراه خواهیم بود.

 

تعریف نیازها برای ایجاد امنیت توسط دوربین مدار بسته

اولین و مهمترین گام برای خرید دوربین مدار بسته ایجاد نیازها و تعریف آنها و همچنین انتظارات از آن برای برقراری امنیت می‌باشد. اگر شما برای منزل مسکونی خود یا برای شرکت خود نیاز به دوربین مداربسته داشته باشید انتخاب شما در نوع دوربین متفاوت خواهد بود. بر فرض مثال برای منزل مسکونی خود در مکانهایی نظیر ورودی پارکینگ و محوطه پارکینگ برای محوطه انبارها و یا حتی راه پله‌ها و پشت بام نیاز به ضبط رفت و آمدها را داشته باشید که برای تامین این نیازها یک سیستم نظارتی دوربین مدار بسته ۲ مگاپیکسل با یک ماه ضبط کافی باشد. اما نیاز به دوربین مداربسته در مکانهایی نظیر ادارات و شرکت‌ها کاملاً متفاوت است چون علاوه بر ضبط رخدادها و رویدادها نیاز است جزئیات با دقت و کیفیت بالاتری ثبت گردد. در محیط کار اسناد و مدارک اهمیت بسزایی دارد و با راه‌اندازی یک سیستم نظارتی این انتظار می‌رود دوربین مداربسته بتواند جزئیات بیشتری را از محیط ثبت و ضبط نماید بر فرض مثال در نظر بگیرید یک پوشه حاوی مدارک مهم مفقود شده است و شما نیاز دارید از زمان و چگونگی این اتفاق آگاه شوید و چه بسا این پوشه به صورت اتفاقی در جایی افتاده باشد. قطعاً برای انجام چنین کاری نیاز به یک دوربین مداربسته با کیفیت بالا، شفافیت و وضوح تصویر مناسب را خواهید داشت.

ایکون تشخیص چهره در داهوا

در مواردی شما نیاز دارید رفت و آمد مراجعه کنندگان در لابی شرکت تان به طور حرفه‌ای تر کنترل شود که نیاز به ثبت تصویر افراد را داشته باشید که در این حالت از قابلیت تشخیص چهره استفاده می شود؛ تمامی عکس‌ها در یک پایگاه داده جمع آوری شده و قابل نام دهی، قابل قیاس و قابل برنامه‌ریزی می باشد.

 

سناریوهای متفاوتی را با استفاده از دوربین های مداربسته می توان براساس نیازهای تان تعریف نمایید که شما در چه نقاطی از مجموعه یا منزل مسکونی مشکل تامین یا ضعف امنیتی دارید و می‌خواهید این ضعف‌ها را با یک نظارت تصویری ساده یا با آنالیز هوشمند برطرف نمایید. پس همان طور که ملاحظه کردید تعریف نیاز برای اجرای پروژه دوربین مداربسته نیاز به یکسری تعاریف از انتظارها و نیازها دارد که برای انتخاب بهترین دوربین مداربسته و خرید آن تاثیر مستقیم می‌گذارد.

ایکون تشخیص پلاک خودرو در داهوا

همچنین می توانید با قابلیت پلاکخوانی ANPR ثبت شماره پلاک خودروهای وارد شده به مجموعه تان را انجام دهید و مشخص کنید چه کسی با چه خودرویی و با چه شماره پلاکی وارد پارکینگ شده و در چه ساعتی ساختمان را ترک کرده است.

 

انتخاب نوع دوربین مداربسته بر اساس پروژه

در این مرحله شما بر اساس پروژه خود می‌بایست بهترین و کاربردی‌ترین دوربین مدار بسته را انتخاب نمایید و برای بهترین انتخاب می‌بایست به طور اجمالی آشنایی کلی با انواع دوربین مدار بسته را داشته باشید.

 

نوع تکنولوژی

دوربین ها از لحاظ تکنولوژی به دو دسته آنالوگ و تحت شبکه تقسیم بندی می‌شوند که در حال حاضر نوع آنالوگ نسبت به قدیم از تکنولوژی‌های روز دنیا بهره می‌برد و با نام دوربین مداربسته HD کیفیت مطلوبی را نزدیک به کیفیت دوربین های تحت شبکه (یا دوربین مداربسته های IP) ارائه می‌دهد. در نسل های آغازین دوربین مدار بسته، تعیین کیفیت تصویر براساس TVL نام گذاری می شد که وضوح، شفافیت و رنگ مناسب را نداشت و صرفاً برای کنترل تردد بدون جزئیاتی نظیر تشخیص چهره، کاربرد داشت. ولی امروزه دوربین های HD با ارتقاء در کیفیت تصویر می توانند تصاویری برحسب مگاپیکسل ارائه دهند که این نوع دوربین مداربسته ها در حال حاظر با نام های AHD، HDTVI، HDCVI شناخته می‌شوند. این نوع دوربین های مدار بسته بر بستر کابل آنالوگ کیفیت تصویر دیجیتال را ارائه می‌کنند و کیفیت تصویر قابل قبولی مشابه به دوربین مداربسته های تحت شبکه با قیمت مناسب تر ارائه می کنند. دوربین های تحت شبکه نسبت به دوربین های HD از قابلیت ها و ویژگی های بیشتری بهره می برند و از لحاظ کیفیت، وضوح و شفافیت، قدرت تجزیه و تحلیل هوشمندانه برای کاربر امکانات بیشتری را فراهم می آورند. طبیعتاً قیمت این دوربین ها نسبت به دوربین مداربسته های آنالوگ HD بالاتر است و تجهیزات جانبی لازم برای راه اندازی دوربین مداربسته های IP نظیر سوئیچ ها و اکسس پوینت ها + هزینه های نصب باعث افزایش بودجه لازم برای این گونه سیستم ها است.

 

تفاوت و تشابه در هر دو تکنولوژی

در هر دو تکنولوژی دوربین آنالوگ HD و دوربین تحت شبکه کیفیت تصویر بر حسب مگاپیکسل می‌باشد و از حداقل مگاپیکسل یعنی یک مگاپیکسل (کیفیت 720P HD) دو مگاپیکسل (1080P FullHD) تا کیفیت 4K پشتیبانی می کنند و تنوع مگاپیکسل در دوربین های تحت شبکه به مراتب بیشتر است. لنز مورد استفاده در دوربین مداربسته به صورت لنز ثابت یا لنز متغیر وریفوکال (Varifocal) است و می توان بسته به ارتفاع نصب و زاویه مورد نیاز، بهترین لنز را مورد استفاده قرار داد.

ایکون لنز دوربین

برای آشنایی بیشتر با لنز ثابت، متغیر و همچنین زاویه دید لنزها، مقاله انواع لنز دوربین مدار بسته مطالعه نمایید.

 

این دو تکنولوژی در یک سری از قابلیت ها باهم مشترک هستند. از قابلیت‌های مشترک می‌توان به کاهش نویز در تصویر (DNR)، قابلیت ضد نور (DWDR، WDR، HLC،BLC)، دید در شب هوشمند (Smart IR)، قابلیت تنظیم اتوماتیک نور، کنتراست، شفافیت و حتی رنگ در تصویر نام برد. در هر دو تکنولوژی امکان ضبط صدا توسط خود دوربین وجود دارد که در دوربین مداربسته های HDCVI، HDTVI میکروفون به صورت سر خود (Built-in Mic) در بدنه دوربین تعبیه شده و در دوربین مداربسته تحت شبکه هم به صورت سر خود و هم به صورت فیش ورودی/خروجی میکروفون وجود دارد. دوربین های تحت شبکه چون دارای شناسه IP هستند می توانند به صورت مجزا و بدون نیاز به دستگاه ضبط عمل کنند به این صورت که شما با استفاده از لپ‌تاپ می‌توانید با اتصال به پورت اترنت دوربین وارد منوی وب دوربین شده و عملیاتی نظیر مشاهده زنده تصویر دوربین، دستور ضبط تصاویر، انتقال تصویر بروی اینترنت و سایر تنظیم ها را انجام دهید. ولی در دوربین مداربسته HD این امکان وجود ندارد و حتماً باید دوربین مداربسته به دستگاه ضبط متصل باشد. دوربین مداربسته IP از حافظه جانبی میکرو اس دی پشتیبانی می کند و می توانید یک کارت حافظه میکرو اس دی با ظرفیت 128GB تا 256GB در دوربین نصب کنید و عملیات ضبط را بر روی این کارت حافظه انجام دهید.

 

تفاوت در نوع کابل کشی

دوربین مداربسته های HD از کابل کواکسیال RG59 برای ارتباط بین دوربین و دستگاه ضبط بهره می‌برد در حالی که برای دوربین مداربسته تحت شبکه از کابل شبکه Cat5 و Cat6 برای برقراری ارتباط بین دوربین و دستگاه ضبط استفاده می شود. دوربین های تحت شبکه برای اجرا نیاز به یک سری وسایل رابط برای اتصال دوربین به دستگاه ضبط تحت شبکه می‌باشد که مهمترین آنها سوئیچ شبکه می‌باشد که ابتدا دوربین با کابل شبکه به سوئیچ متصل شده و سپس از سوئیچ با استفاده از کابل شبکه به دستگاه ضبط متصل می گردد و مزیت استفاده از سوئیچ شبکه این است که امکان اتصال دوربین مدار بسته به شبکه داخلی مجموعه فراهم می شود. در کابل کشی دوربین مدا ربسته HD شما نیاز به هیچ دستگاه جانبی ندارید و فقط با استفاده از کابل کواکسیال می توانید دوربین را مستقیماً به دستگاه ضبط متصل نمایید.

 

انواع مختلف بدنه

ایکون انواع دوربین مدار بسته

دوربین های مداربسته از لحاظ شکل ظاهری و جنس بدنه انواع متفاوتی دارند که نسبت به محل نصب، دوربین هایی با شکل و بدنه خاص، با توان مقاومتی متفاوت نسبت به رطوبت و فشار و حتی انفجار ارائه می دهند.

 

به طور مختصر انواع بدنه دوربین به دام، بولت، باکس، اسپید دام و پین هول تعریف می شود و بسته به نوع دوربین جنس بدنه پلاستیکی، فلزی یا ترکیبی از این دو می‌باشد. اکثر دوربین ها دارای استاندارد IP66 و IP67 هستند این استاندارد به این معنی است که بدنه در مقابل رطوبت و نفوذ آب مقاوم است و در یک سری از مدل های دام که دارای محافظ حبابی شکل هستند در مقابل ضربه مقاومند و با استاندارد IK10 شناخته می‌شوند. این نکته را در نظر داشته باشید صرفاً پلاستیکی یا فلزی بودن بدنه دلیل بر عایق بودن دوربین در برابر نفوذ آب نیست و در موقع خرید این نکته را در نظر بگیرید که حتماً دوربین دارای استانداردهای لازم باشد. دوربین های دام فاقد پایه می باشند و از خود بدنه به روی سقف یا بر روی دیوار نصب می‌شوند ولی دوربین های بولت دارای پایه هستند و بدنه دوربین بر روی این پایه ها قرار گرفته قابلیت حرکت به روی محور افقی و عمودی را دارند.

 

قابلیت های هوشمند تصویری

دستگاه های ضبط تحت شبکه به دلیل استفاده از پردازنده های قوی تر می ‌توانند یکسری تجزیه و تحلیل را بر روی تصویر انجام دهند. در دوربین های تحت شبکه مجموعه ای از تشخیص ها و پردازش های هوشمند قرار دارد که این قابلیت های هوشمند به سه دسته پریمیوم (Premium)، پیشرفته (Advanced) و تحلیل پلاس (Analytics+) دسته بندی می‌شوند. در آنالیزهای تصویری پریمیوم از ویژگی هایی نظیر تشخیص حرکت، تغییر صحنه تحت پوشش دوربین، تشخیص شی گمشده و تعیین مرز یا فضای ممنوعه می توان نام برد. در دسته سطح پیشرفته شما از مزایای تشخیص چهره، شمارش افراد و نقشه گرمایی از حرارت تولید شده توسط اشخاص می توانید استفاده کنید و در دسته آنالیز محیطی یا تحلیل پلاس شما می توانید با استفاده از قابلیت های تشخیص حرکتی هوشمند با تمایز انسان از وسایل نقلیه و حتی حیوانات، نظارت‌های هوشمند محیطی، پردازش حرفه‌ای تر بر روی چهره استفاده نمایید. در حال حاظر این قابلیت های هوشمند بروی نسل های جدید دوربین مدار بسته HDCVI وجود دارد و می توان با هزینه مقرون به صرفه تر از  این امکانات استفاده کرد.

 

دستگاه ضبط

برای دریافت تصاویر دوربین مدار بسته شما نیاز به یک دستگاه ضبط دارید که بتواند اطلاعات دریافتی از دوربین را به روی هارد دیسک ذخیره نماید و بتواند تصاویر ضبط شده را برای بازبینی در اختیار کاربر قرار دهد. دستگاه های ضبط دی وی ار (DVR) و ایکس وی ار (XVR) برای دوربین مداربسته های HD و دستگاه ضبط تحت شبکه یا ان وی ار (NVR) برای دوربین مدار بسته تحت شبکه استفاده می شود. دستگاه های ضبط از تعداد کانال های استاندارد 4 کانال، 8 کانال، 16 کانال، 32 و 64 کانال پشتیبانی می کنند و برای پشتیبانی از ضبط صدا تعداد کانال های ورودی و خروجی در هر دستگاه متفاوت است. برای ضبط تصاویر به دست آمده از دوربین مدار بسته شما می‌بایست یک فضایی را تهیه نمایید که این بخش بر عهده هارد دیسک باشد که شما بسته به میزان زمان مورد نیاز (حداقل یک ماه تا چندین ماه) برای ضبط به یک یا چند هارد دیسک با ظرفیت های متفاوت از 1 ترابایت تا 10 ترابایت می‌توانید خریداری نمایید. معمولاً از دستگاه 8 کانال به بالا از تعداد اسلات نصب 2 هارد، 4 هارد و 8 هارد پشتیبانی می شود و این نکته را در نظر داشته باشید برای سیستم های نظارتی، هارد دیسک هایی مخصوص وجود دارد که نسبت به هارد دیسک های معمولی کامپیوتر عمر، توان و عملکرد بالاتری را ارائه می دهند.

دستگاه های ضبط DVR، XVR، NVR از پورت خروجی تصویر HDMI و VGA برای اتصال به انواع مانیتور LCD و LED و هچنین تلویزیون، پورت ورودی و خروجی آلارم برای اتصال به انواع دزدگیر و سنسورهای حرکتی، پورت کارت شبکه یا اترنت برای اتصال به انواع سوئیچ شبکه PoE و مودم و پورت های USB2.0 و USB3.0 برا اتصال موس و فلش مموری برای تهیه بکاپ از تصاویر یا بروزرسانی فریم ویر (Firmware) دستگاه ضبط، پشتیبانی می‌کنند. دستگاه های ضبط تصویر می توانند تصاویر ضبط شده و یا تصاویر زنده را بر روی اینترنت استریم کنند یا در اصطلاح می توانند انتقال تصویر را با استفاده از اینترنت برای کاربر ارسال کنند. انتقال تصویر در دستگاه های ضبط در دو حالت وجود دارد که در حالت اول به صورت رایگان می‌باشد و این خدمات رایگان توسط شرکت تولید کننده دستگاه ضبط ارائه می شود و در حالت دیگر می تواند با هزینه پایین با استفاده از آی پی استاتیک (Static IP) که از شرکت ارائه دهنده سرویس اینترنت خریداری می شود و برای انتقال تصویر پایدار و مطمئن تر برای کاربر فعال شود. دستگاه های ضبط برندهای معتبر دارای نرم افزار انتقال تصویر بر روی تلفن همراه و لپ تاپ هستند و انعطاف بیشتری را در استفاده بهینه از دوربین مداربسته برای کاربر فراهم می آورند.

 

آداپتور مورد نیاز دوربین مداربسته و دستگاه ضبط

هم دستگاه ضبط و هم دوربین مداربسته برای روشن شدن نیاز به منبع برق یا آداپتور مخصوص به خود را دارند که به هنگام تهیه دستگاه ضبط این منبع تغذیه در داخل خود دستگاه وجود دارد ولی برای هر دوربین مدار بسته HD و همچنین تحت شبکه جداگانه شما به یک آداپتور ۱۲ ولت با جریان ۲ آمپر نیاز دارید. در دوربین مداربسته تحت شبکه امکان حذف آداپتور وجود دارد و برای تامین برق این نوع دوربین می توانید از قابلیت PoE استفاده نمایید که در این حالت جریان برق مورد نیاز توسط سوئیچ PoE یا دستگاه ضبط تحت شبکه دارای PoE با استفاده از بستر کابل دیتای تصویر (کابل شبکه) به دوربین مداربسته انتقال داده و منبع برق مورد نیاز برای روشن شدن را تامین می کند و هزینه های جانبی نظیر خرید آداپتور، کابل برق، جعبه های مخصوص نگهداری آداپتور (باکس)، همچنین هزینه های نصب این اقلام را حذف می نماید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *