معنی کلمه CCTV و تعریف کلی سیستم

 

کلمه “دوربین مدار بسته” برگردان فارسی به انگلیسی “Closet Circuit television” یا به اختصار CCTV است.

معنی لغوی آن تلویزیون مدار بسته است، یک سیستم تلویزیونی که در آن سیگنال ها به صورت عمومی پخش نمی شوند که در درجه اول برای اهداف نظارتی و امنیتی کنترل می شوند

و متکی بر جایگذاری استراتژیک دوربین های مدار بسته و مشاهده ورودی دوربین در مانیتور در اتاق مانیتورینگ است.

دوربین مداربسته بروی دیوار

 

تعریف دوربین مداربسته

دوربین مدار بسته به کلیه دوربین هایی گفته می گردد که در محل خود ثابت هستند و قادر به ارسال تصاویر به چندین محل هستند.

از آنجا که اغلب این دوربین مدار بسته ها در حفاظت، نظارت و سیستم های اعلان و مانیتورینگ امنیت بکار می رود این واژه بیشتر به این حیطه بر می گردد اما معنی تخصصی و فنی آن حتی دوربین های ویدیویی تلفنی و کنفرانس را هم دربر می گیرد.

امروزه نه فقط این دوربین های نظارتی در محیط های مسقف استفاده می شوند بلکه در فضاهای باز مانند پارکینگ ها، کوچه ها و خیابان ها حتی در فضاهای وسیع تر مانند اتوبان و بزرگراه ها نیز برای کنترل ترافیک و تردد روزمره وسایل نقلیه استفاده می شوند.

 

انواع دوربین مدار بسته از نظر تکنولوژی

 

دوربین مدار بسته آنالوگ

 

این دوربین ها نسل اولیه دوربین مدار بسته می باشند که برای دریافت و ارسال اطلاعات تصویر و صدا از سیگنال آنالوگ استفاده می کنند.

برای انتقال تصویر از این دوربین ها از کابل کواکسیال و برای تامین برق آن از کابل برق با مغزی مسی با روکش مس یا مسوار استفاده می شود و برای انتقال صدا توسط میکروفون به صورت مجزا از 3 رشته کابل افشان که یکی برای ولتاژ مثبت و دیگری برای منفی و از رشته دیگر برای انتقال صدا استفاده می شود.

ایکون کابل

معمولاً برای اتصال مستقیم تصویر دوربین مداربسته به دستگاه ضبط از کابل کواکسیال RG59 استفاده می شود اگر چه برقراری این ارتباط با کابل های مختلف بر حسب نیاز امکان پذیر است.

 

کیفیت این دوربین مدار بسته همانطور که از اسمشان پیداست تابعی از امواج سینوسی آنالوگ می باشد. امواج آنالوگ همواره در معرض خطر نویز قرار دارد. نویزهای مختلف الکترومغناطیسی و نویز های ناشی از نوسانات ناپایدار برق همواره یکی از تهدیدات بسیار جدی بر کیفیت دوربین مدار بسته آنالوگ می باشند.

به همین علت استفاده از کابل ها و تجهیزات با کیفیت بالا روی کیفیت تصویر در این نوع دوربین ها تاثیر قابل ملاحظه ای دارد.

زمانی که شما نیاز به ارسال تصاویر و صدا بصورت بی سیم پیدا می کنید این دوربین مدار بسته ضعف بزرگی از خود بروز می دهند. اگر قرار باشد تصاویر به همان شکل آنالوگ انتقال پیدا کنند باید از بازه فرکانس امواج آنالوگ استفاده شود و این مسئله کیفیت تصویر را بیش از پیش تحت تاثیر نویز و تداخل امواج توسط میدان مغناطیسی قرار می گیرد.

ضمن این که امکان رصد کردن تصاویر برای هر کس دیگر به راحتی فراهم می شود بنابراین هرگز نمی تواند سیستمی امن برای تامین امنیت به صورت آنالوگ باشد.

ایکون دی وی ار

دی وی ار ها دستگاه های مختص ضبط و کنترل کامل تصاویر دوربین مدار بسته آنالوگ و آنالوگ HD هستند.

 

این دستگاه امکان کنترل و برقراری ارتباط دیجیتال با شبکه را هم فراهم می کند که برای ضبط تصاویر آنالوگ به صورت دیجیتال باید دستگاه ضبط دی وی ار DVR از خروجی کارت شبکه (پورت LAN) پشتیبانی کند تا دی وی ار DVR بتواند به شبکه داخلی سرور متصل گردد و با استفاده از نرم افزار CMS مربوطه عملیات ضبط را بتواند انجام دهد.

بنابراین تنها راه ضبط تصاویر آنالوگ به صورت دیجیتال به این طریق انجام می شود. به دلیل قیمت پایین تر دوربین مدار بسته آنالوگ نسبت به دوربین مداربسته های تحت شبکه این دوربین ها رایج تر در بازار ایران هستند.

اگر چه پیشرفت در این صنعت و هوشمند سازی دوربین های مدار بسته اشتیاق به سمت دوربین مدار بسته تحت شبکه را بیشتر می کند که بسیاری از ارگان ها و سازمان ها به سوی دوربین های IP متمایل شده اند و حجم قابل توجهی از این نسل آنالوگ با نسل جدید دوربین مدار بسته تحت شبکه بروز رسانی شده است.

 

مزایای دوربین مدار بسته آنالوگ

  • قیمت پایین
  • تنوع زیاد در بازار ایران
  • سادگی نصب نسبت به دوربین مدار بسته تحت شبکه

 

معایب دوربین مدار بسته آنالوگ

  • کیفیت TVL تصویر که نسبت به دوربین مدار بسته تحت شبکه پایین تر است
  • امکان نویز پذیری به دلیل استفاده از سیستم آنالوگ
  • هزینه بالای کابل کشی کواکسیال و برق
  • ارتباط با سیم کواکسیال با کیفیت پایین و نا امن

 

دوربین مدار بسته آنالوگ Analoge Camera

دوربین مدار بسته آنالوگ

 

دوربین مدار بسته تحت شبکه IP

این دوربین ها همانطور که از نامشان مشخص است از بستر دیجیتال برای ارسال داده های تصویر و صدا استفاده می کنند.

یعنی برخلاف دوربین مدار بسته آنالوگ، این دوربین ها تصاویر دریافتی را به صورت کد 0 و 1 آماده می کند و با استفاده از کابل شبکه به دستگاه ضبط تحت شبکه NVR یا سرور انتقال می دهد. بدلیل استفاده اینها از داده های 0 و 1، می توان آنها را تحت بستر شبکه کنترل و با اینترنت به هر جای دنیا که نیاز باشد ارسال نمود.

هر دوربین مدار بسته همانند یک کامپیوتر یا لپ تاپ می تواند گره (nod) شبکه باشد و به وسیله شناسه شبکه IP و در قالب الگوها و قوانین شبکه به مرکز کنترل متصل شوند.

همین ویژگی تحت شبکه بودن دوربین مدار بسته IP برای اپراتورهای شبکه بسیار سودمند است و انعطاف بسیار خوبی را برای مدیریت سیستم امنیتی به ارمغان می آورد.

ایکون دوربین مداربسته

دوربین های تحت شبکه نسل پیشرفته و حرفه ای تر سیستم های نظارتی هستند و در پروژه های حساس با امنیت بالا از دوربین مدار بسته تحت شبکه استفاده می شود چون بسیار ایمن تر و منعطف تر از تمامی محصولات نظارتی هستند.

 

مزایای دوربین مدار بسته تحت شبکه IP

  • کیفیت بالای تصویر بر اساس مگاپیکسل
  • امکان انتقال برق به دوربین توسط کابل دیتا
  • امکان ارتباط بیسیم با امنیت و کیفیت بالا
  • امکان ارسال همزمان تصویر، صدا دوربین در بستر شبکه
  • پشتیبانی از مدیریت تصویر برای بهبود عملکرد
  • دارای قابلیت های هوشمند تصویری نظیر تشخیص چهره
  • قابلیت بروز رسانی فریم دستگاه ضبط و دوربین مدار بسته

 

معایب دوربین مدار بسته تحت شبکه IP

  • قیمت بالای دوربین ها و دستگاه های ضبط
  • محدودیت استفاده از پهنای باند

 

دوربین مدار بسته تحت شبکه Network Camera

دوربین مدار بسته تحت شبکه

 

دوربین مدار بسته تحت شبکه براحتی می تواند با شبکه جهانی اینترنت متصل شود و یا حتی مستقل از شبکه داخلی به اینترنت مرتبط شده و از آن طریق تحت کنترل درآیند.

برای ضبط تصاویر آنها نیازی به DVR نیست بلکه فقط یک دستگاه مانند سرور یا حتی یک لپتاپ که بتواند به شبکه متصل گردد و دارای فضای کافی برای ذخیره داده دوربین های مدار بسته تحت شبکه باشد، کافی است.

به همین دلیل معنی ضبط دیجیتال جای خود را به مفهوم کاربردی تر ضبط از طریق شبکه می دهد. دستگاه ضبط تحت شبکه با عنوان NVR مورد استفاده قرار می گیرد.

دوربین مدار بسته تحت شبکه در برابر دوربین مدار بسته آنالوگ

 

کاربرد دوربین مدار بسته تحت شبکه آنجا نمود مشخصی پیدا می کند که در پروژه های بزرگ بهینه سازی سیستم یک امتیاز مثبت به حساب می آید.

اینکه چگونه تصاویر با کمترین کابل ارتباطی و با بیشترین کیفیت ممکن به مرکز نظارتی منتقل شود تنها از سیستم های تحت بستر شبکه بر می آید.

امروزه یکی از دغدغه های مردم، عدم تمایل به وجود هرگونه سیم جهت برقراری ارتباط است. به همین دلیل است که شرکت ها تولید کننده تجهیزات مخابراتی و شبکه ای تمام تلاش خود را برای تولید تجهیزات بیسیم متمرکز می کنند.

در سیستم های دوربین مدار بسته آنجا که نیاز به کابل شبکه است، شرکت های تولید کننده دوربین مدار بسته قابلیت ارتباط بی سیم WiFi را در دوربین ها گنجانده اند که براحتی می توان با شبکه داخلی ارتباط داده ای را برقرار نمود. در نمونه تصویر دوربین مدار بسته تحت شبکه داهوا می توانید کیفیت تصویر این دوربین ها را در فضای باز مشاهده نمایید.

 

کاربرد انواع دوربین های مداربسته

دوربین های مداربسته از لحاظ کاربرد، به دسته بندی های متنوعی تقسیم بندی می شود. دوربین مداربسته کاربردهای فراوان و انواع مختلفی دارد.

در هر مکان و در هر محلی که نیاز به تامین امنیت و نظارت لحظه ای وجود دارد می بایست از دوربین مداربسته استفاده شود.

به عنوان مثال از نظر امنیتی شما صاحب یک فروشگاه یا هایپر مارکت هستید و بنا به مشغله کاری زیاد، در فروشگاه حضور ندارید و بسیار نگران تامین امنیت مجموعه خود هستید.

دوربین مداربسته در این حالت می تواند با ثبت تصاویر ویدیویی بهترین گزینه برای تحت پوشش قرار دادن این وضعیت باشد. در صورت مفقودی کالا یا دزدی از قفسه اجناس ها، می توان با بررسی دوربین های مداربسته نصب شده و بازبینی تصاویر ویدیویی آنها به مشکلاتی از این دست رسیدگی نمود.

زیر نظر داشتن فعالیت های کارکنان مخصوصاً در مهمترین بخش مجموعه، بخش صندوق که تبادل پولی بین مجموعه و مشتری انجام می پذیرد و یا انبارها که تمامی سرمایه شما در آنجا قرار دارد، دوربین مداربسته می تواند در صورت وقوع هرگونه اتفاقی شما را آگاه سازد تا در کمترین زمان ممکن شما بتوانید کارهای لازم را در دستور کار قرار دهید.

 

دسته بندی کاربرد دوربین مداربسته

  • دوربین مداربسته در ساختمان مسکونی یا خانگی : که با نصب دوربین مداربسته در این نوع ساختمان ها برای ثبت رفت و آمدها در راه پله و آسانسور، زیر نظر داشتن پارکینگ و انبارها، تحت پوشش دادن حیاط و هچنین پشت بام استفاده می شود. نوع دیگری از دوربین مداربسته وجود دارد که از تکنولوژی WiFi بهره می برد و به نام دوربین مدار بسته بیسیم شناخته می شود؛ که این مدل ها داخل خانه نصب می شود و عموماً برای کنترل کودک و پرستار کودک استفاده می شود. عملیات ضبط بروی کارت حافظه جانبی قابل نصب بروی دوربین، انجام می شود. همچنین دوربین به مودم خانه براحتی متصل می شود و تصاویر را به صورت آنلاین بروی لپ تاپ و یا تلفن همراه والدین ارسال می کند. در مدل دیگر دوربین بی سیم، دستگاه NVR بیسیم هم وجود دارد که ارتباط بین دوربین و دستگاه ضبط به صورت بیسیم برقرار می شود و تصاویر بروی هارد دیسک قرار داده شده بروی دستگاه ضبط NVR ثبت می گردد.

    دوربین مداربسته خانگی

  • دوربین مداربسته در فروشگاه و یا مغازه : با نصب دوربین مداربسته در اینگونه محیط ها در درجه اول برای کنترل اجناس و انبار کالاها ،و در درجه دوم برای کنترل کارکنان استفاده می شود. همچنین می توان با نصب دوربین مداربسته بیرون از محل کسب، خیابان یا کوچه ای که در پیش روی فروشگاه قرار دارد را تحت پوشش نظارتی قرار داد.

    دوربین مداربسته مغازه

  • دوربین مداربسته در واحدهای اداری و یا شرکت ها : نظارت بر جابجایی اسناد و نامه های اداری، اوراق با ارزش و چک های رد و بدل شده، پرونده ها و رسیدها از مهمترین بخش نظارت در این مجموعه ها است و همچنین رفت و امد و فعالیت های پرسنل مجموعه نیز اهمیت بسزایی دارد که این موارد را با دوربین مداربسته براحتی می توان تحت پوشش قرار داد.

    دوربین مداربسته اداره

  • دوربین مداربسته در محیط های صنعتی، کارخانه ها و کارگاه ها : نظارت بسیار وسیع و دقیقی در این مجموعه ها مورد نیاز است؛ چون این محیط های صنعتی و کارخانه ای دارای زیر مجموعه هایی نظیر سالن تولید و ماشین آلات صنعتی، بخش انبارها شامل انبارهای محصولات نهایی، انبار قطعات و لوازم و انبار ضایعات، بخش های اداری شامل اتاق های مدیریت و هیئت مدیره، اتاق های فروش و فنی و پشتیبانی، واحد تاسیسات، سالن های بزرگ غذاخوری و آشپزخانه، رختکن پرسنل و اتاق های استراحت کارکنان و حتی گیت های ورود خروج پرسنل و یا مراجعه کنندگان می باشد. این گستردگی در این مجموعه ها نیازمند کنترل دقیق توسط دوربین مداربسته به همراه یک یا چند ناظر فعال در اتاق های مانیتورینگ می باشد که این امر بسیار حیاتی برای برقراری امنیت و مقررات و همچنین نظم در این مجموعه ها است.

    دوربین مداربسته کارخانه

  • دوربین مداربسته برای کنترل ترافیک : در مقیاس جاده ها، اتوبان ها و بزرگراه ها و همچنین خیابان های پر تردد از دوربین های مداربسته متحرک با قابلیت گردش 360 درجه با قدرت بزرگنمایی بالا برای کنترل ترافیک و بازبینی شرایط لحظه ای این گونه محل ها استفاده می شود؛ تا سازمان ها و ارگان های مرتبط با مباحث ترافیکی بتوانند با کنترل از راه دور برای سبک تر شدن ترافیک ها و عوامل ایجاد ترافیک نظیر تصادفات و اتفاقات غیر طبیعی در محیط، در کوتاه ترین زمان ممکن، مشکلات و بارهای سنگین ترافیکی را برطرف نمایند.

    دوربین مداربسته کنترل ترافیک

  • دوربین مداربسته پلاک خوان : برخلاف دوربین های مداربسته مناسب برای جاده ها، در مقیاس کوچکتر و کم حجم تر در خیابان ها و معابر از دوربین های مداربسته پلاک خوان تحت شبکه پیشرفته برای ثبت پلاک وسایل حمل و نقل عمومی و شخصی متخلف، استفاده می شود. همچنین برای کنترل طرح ترافیک و طرح زوج و فرد نیز از این نوع دوربین ها استفاده می شود. در نسخه های معمولی تر دوربین مداربسته پلاک خوان برای کنترل تردد خودرویی در ادارات، بیمارستانها، پاساژها، و حتی مجتمع های مسکونی و ورودی های پارکینگ خانگی می توان ثبت پلاک خودروها و موتورها را انجام داد.

    دوربین مداربسته پلاک خوان

  • دوربین مداربسته برای محیط های نظامی : نوع خاصی از دوربین مداربسته در این گونه محیط ها استفاده می شود که هم از لحاظ بدنه ای و هم از لحاظ انالیزهای تصویر ویدیویی نسبت به مابقی دوربین های مداربسته قویتر و پیشرفته تر می باشند. بدنه دوربین مداربسته باید نسبت به انفجار و اسید مقاوم و عایق باشد چون در صورت بروز انفجار اتفاقی و یا عمدی، دوربین مداربسته بتواند در شرایط بحرانی تصویر برداری را انجام دهد. از لحاظ تشخیص های هوشمند هم قابلیت هایی نظیر تعیین محدوده ممنوعه، تعیین مرز تردد، قابلیت تصویر برداری حرارتی (حرارت بدن موجود زنده و حرارت موتور وسایل نقلیه)، دید در شب فوق العاده قوی تا مسافت های طولانی (حداکثر 1200 متر)، قابلیت تشخیص چهره اشخاص (تعیین کادر نظامی و غیر نظامی) و بسیاری از قابلیت های پیشرفته دیگر بسیار حائز اهمیت است.

    دوربین مداربسته خودروی نظامیعکس اول: دوربین قابل استفاده در خودروی نظامی

    دوربین مداربسته نظامی حرارتی


    عکس دوم: دوربین مداربسته حرارتی دوربرد با سیستم FLIR برای نظارت در برد هوا به زمین

 

دوربین مداربسته مناسب برای محیط های مسکونی

معمولاً برای محیط های مسکونی از دوربین مداربسته با بدنه بولت برای فضای بیرونی نظیر ورودی پارکینگ، ورودی لابی، ورودی حیاط و همچنین برای کنترل تردد کوچه و خیابان، و از بدنه دام برای فضای داخلی پارکینگ، محیط لابی، راه پله و فضای انبارها استفاده می شود.

کیفیت تصویر پیشنهادی و مناسب برای محیط های مسکونی، دوربین مداربسته 2 مگاپیکسلی است. دوربین مداربسته 2 مگاپیکسل خروجی رزولوشن 1080⨯1920 با نرخ 30 فریم در ثانیه ارائه می دهد.

 

پیشنهاد برای دید در شب مناسب

مسافت دید در شب دوربین مداربسته مناسب برای محیط های مسکونی و اپارتمان ها، مسافت 30 متر است که این متراژ دید در شب برای محیط داخلی و محیط بیرونی بسیار مناسب است و در این نوع کاربرد دوربین مداربسته، نیازی به دید در شب با مسافت های بالاتر نمی باشد.

 

انواع دوربین مداربسته از نظر بدنه و شکل ظاهری

 

دوربین مدار بسته مینیاتوری یا پین هول

دوربین مداربسته مینیاتوری یا پین هول
مناسب برای نصب به صورت مخفی

توضیحات بیشتر

دوربین مدار بسته دام

دوربین مداربسته دام
مناسب برای فضاهای داخلی مانند اتاق ها و پارکینگ ها

توضیحات بیشتر

دوربین مدار بسته بولت

دوربین مداربسته بولت
مناسب نصب برای محیط های بیرونی

توضیحات بیشتر

دوربین مدار بسته صنعتی یا باکس

دوربین مدار بسته صنعتی یا باکس
مناسب برای محیط های صنعتی و امنیتی

توضیحات بیشتر

دوربین مدار بسته اسپید دام

دوربین مداربسته اسپید دام
مناسب برای نصب در محیط بیرونی و نظارت °360 محیطی

توضیحات بیشتر

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *